Turbine Engine Lessons(part 1)
TURBINE ENGINE
pernah tgok gambaq ni? ataupon tgok yang real2 punya ka? law sapa belajaq kat kos2 aviation mesti pernah punya, kan? bagi sapa2 yg belom pernah tgok & mengenali apa ini aku akan gtaw. Ni la TURBINE ENGINE, atau lebih specific lagi GAS TURBINE ENGINE. Sekarang ni, kapal terbang banyak guna enjin ni ja. Sebab utama dorg gunakan enjin cm ni ialah:
1. Murah(kalau dibandingkan dengan enjin2 yang lain)
2.Senang nak diselenggarakan.( Mudah wat kerja )
3.Boleh digunakan untuk perjalanan jarah jauh,
4.Tahan lasak.
OK, now let's begin our lesson. emm.. first of all, i want to tell u about the history of this TURBINE ENGINE.
HISTORY OF TURBINE ENGINE.
• Enjin ni direka sejak Perang Dunia Ke-2 lagi.
• Enjin ni jgak memberikan banyak kebaikan/kelebihan daripada enjin piston. Antara kelebihannya ialah:
1. Kelajuan kapal terbang bertambah apabila menggunakan enjin ni.
2. Tempoh penggunaannya panjang.
3. Mudah untuk diselenggarakan.
4. Mudah beroperasi pada jarak yang tinggi.
OK. finish with History ataupon sejarahnya. Now let's move on to the principle Operation of TURBINE ENGINE. Here i would like to tell u about how this engine will be operate.
OPERATION PRINCIPLE OF GAS TURBINE ENGINE.
• Mengaplikasikan Undang2 Newton yang ke-3.
• Newton 3rd Law: Bagi setiap tindakan, akan ada tindak balas yang sama daripada arah yang berbeza.
OK. That's all for the principle operation of Turbine Engine. Now i would like to tell about the types of JET PROPULSION.
TYPES OF JET PROPULSION.
1.Rocket
- enjin yang tidak menggunakan udara tuk beroperasi.
- bawa petrol & gas oxygen sendiri dalam tangkinya tuk pembakaran.
- ada 2 jenis, rocket:
--> 2nd: Liquid-Propellent Rocket
2.Ramjet
- enjin ini mengunakan udara tuk bergerak.
- tapi ia tak ada bahagian yang bergerak di dalamnya.
- untuk hasilkan kuasa tujahan(thrust-->kuasa menolak kehadapan) enjin ini perlu bergerak kehadapan pada kelajuan yang tinggi disebabkan ia tidak mempunyai kompressor ( compressor) yang bergerak untuk menyedut udara ke dalam enjin.
- Apabila udara disedut ke dalam enjin, petrol disembur ke arah udara itu & ini akan menyebabkan tindakbalas kimia iaitu pembakaran berlaku.
- enjin ini banyak digunakan oleh pihak tentera.
- sama saja dengan Ramjet, cuma sikit perbezaan iaitu, enjin ini mempunyai 'Shutter Valve' di bahagian 'intake'. 'Shuttle Valve' beroperasi menggunakan tindak balas spring & ia di dalam keadaan terbuka( open position ).
- udara yang disedut, akan melalui 'Shuttle Valve' & terus ke tempat pembakaran ( combustion camber). di sini, udara tadi akan dipanaskan oleh petrol yang terbakar.
- apabila udara berkembang, ini akan menyebabkan 'Shuttle Valve' tadi tertutup oleh sebab tekanan udara yang tinggi terhasil & tekanan ini bergerak ke belakang untuk menghasilkan kuasa tujahan( thrust ).
- penggunaannya lebih daripada 'Ramje't kerana 'Pulsejet' menghasilkan kuasa tujahan( thrust ) sebelum mula memecut kepada kelajuan yang tinggi.
4.Gas Turbine Engine
- banyak digunakan oleh kapal2 moden kini.
- hampir semua kapal2 kini guna enjin ini sama ada tuk kegunaan pengangkutan( barang atau manusia ), bisnes dan kapal2 terbang tentera.
- ada 4 jenis 'Gas Turbine Engine' ni:
-->Turboshaft
-->Turboprop
-->Turbofan
disini ada sedikit gambar untuk rujukan:
bahagian2 dalam 'GAS TURBINE ENGINE'
beginilah rupa 'GAS TURBINE ENGINE' yg dikeluarkan daripada kapal.
sekali lagi, bahagian2 dalam 'GAS TURBINE ENGINE', tp lebih complete.
*note:that's all for now.i'll try to complete these lesson as possible as I can. i'Allah.law xpaham apa2 & need a question just contact me on my fb or through my email:pakutiga_90@yahoo.com.
*& 1 more thing, I'm really sorry for my language. Some word can't be translate to Malay because if we want to study on this we need to know the term. & aku pon xtaw apa maksudnya dalam Melayu.. haha.. sory.. =)
*baca by part.
0 comments:
Post a Comment