Powered by Blogger.

Turbine Engine Lessons..(part 2)

1.Turbojet Engine

  • prinsip asas enjin ini adalah, udara masuk melalui INLET DUCT dan pergi ke COMPRESSOR. Di COMPRESSOR udara tersebut di'compress'kan dan dihantar ke COMBUSTION CHAMBER untuk proses berlaku.
  • haba yang terhasil membuatkan udara berkembang serta menghasilkan pengaliran udara yang berterusan ke bahagian belakang serta menyebabkan TURBINE WHEEL untuk berputar. apabila TURBINE WHEEL berputar COMPRESSOR juga akan berputar kerana kedua2 bahagian ini disambungkan dengan SHAFT yang sama.



TURBOJET ENGINE






2.Torboprop Engine
  • salah 1 daripada GAS TURBINE ENGINE yang menghantar / memberi kuasa yang dihasilkan ke PROPELLER.
  • ciptaannya sama saja dengan TURBOJET ENGINE, cuma perbezaanya adalah kuasa yang dihasilkan oleh TORBOPROP ENGINE ini dihantar ke REDUCTION GEAR SYSTEM yang memutarkan PROPELLER.
  • REDUCTION GEAR penting kerana untuk memastikan pusingan PROPELLER tidak melebihi RPM enjin.
  • digunakan oleh BUSSINESS JET & COMMUTER TYPE AIRCRAFT.
  • kelebihannya: penggunaan minyak yang paling jimat di antara 4 enjin yang lain.


TURBOPROP ENGINE



3.Turboshaft Engine
  • GAS TURBINE ENGINE yang menghasilkan kuasa dan kuasa tersebut digunakan untuk memutarkan sesuatu yang lain, contohnya: kipas helikopter.
  • berbeza dengan TURBOPROP & TURBOJET ENGINE yang menggunakan kuasanya untuk menghasilkan THRUST. TURBOSHAFT ENGINE menggunakan kuasa yang dihasilkan( hampir kesemua tenaga yang dihasilkan ) digunakan untuk memutarkan TURBINE WHEEL.
  • digunakan oleh helikopter dan AUXILIARY POWER UNITS.
  • kuasa yang dihasilkan dikira melalui SHAFT HORSEPOWER.


TURBOSHAFT ENGINE




4.Turbofan Engine
  • memiliki MULTI-BLADED PROPELLER yang diputarkan oleh TURBINE WHEEL.
  • dikembangkan supaya dapat menghasilkan satu ciri-ciri terbaik daripada TURBOJET ENGINE & TORBOPROP ENGINE.



*gambaq atas: ni la yang dikatakan MULTI-BLADED PROPELLER. law kat gambaq bawah ni, ia terletak kat bahagian yang tertulis COMPRESSOR SECTION.






TURBOFAN ENGINE


  • ada 2 jenis:

-->FORWARD FAN ENGINES



*yang dikatakan FORWARD FAN adalah: tgok kipas yang paling hadapan warna hijau.


-->AFTWARD FAN ENGINE






*tgok kipas yang paling besar skli kat blkg sebelum kon tu... sbb tu dinamakan AFTWARD FAN.

posted under |

4 comments:

Anonymous said...

=D

Anonymous said...

ada sambungannya lagi x?
best ni~~
xsabar2 nk tggu topik seterusnya... huhu...

huzaimRosli said...

tggu2.... skg xdak masa lagi nk update....
t dah update kamu tgok la ea?
mgkin ari Rabu ka... ok?
huhu~~

Anonymous said...

buy valium what is a valium pill for - valium effects time

Newer Post Older Post Home

..klik 4 derma..

..AKU..

My photo
Butterworth, Pulau Pinang, Malaysia
kehidupan kita tak akan merasa tenang selagi kita tidak mendekatkan diri kepada Allah SWT. Dalam hidup ni banyak yg kita perlu tempuhi. Walau bagaimana sekali pun cubaan & dugaan yg datang jangan mudah mengalah. Berdoalah kepada Allah SWT. Allah akan membantu kita. Allah telah janjikan sesuatu yg istimewa untuk hamba-Nya yg beriman dan beramal soleh. Jangan lupa tuntutan kita sebagai seorang Islam. Solat 5 waktu sehari semalam, jangan ditinggalkan dalam keadaan apa sekali pun. Berusaha agar hidup kita di dunia tidak sia2 & mendapat faedah untuk kesenangan di akhrat kelak. i'Allah. Amin.

Recent Comments